نشست استاندارد IMO2020 و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر صنعت و اقتصاد پالایشگاهی

دسته: اخبار روز , اسلایدر , دولت و مجلس
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

مسئله حفظ محیط زیست یک مسئله مهم و اساسی در توسعه پایدار است و ادامه بقای انسان در کره زمین به میزان توجه او به محیط زیست بستگی دارد. توجه به موضوع محیط زیست، هم در آموزه‌های دین و هم در سیاست‌ها و قوانین کشور موجود است. میزان رعایت اصول زیست‌محیطی در توسعه، بستگی زیادی به سطح دانش و فناوری دارد. پس از آن نیز سرمایه‌گذاری هدفمند برای اجرای فنی دانش و فناوری لازم است.

کشورهای توسعه‌یافته با گذر از دوران صنعتی و انباشت دانش و سرمایه، اکنون توانسته‌اند توسعه خود را با حفظ محیط زیست، پایدار کنند. این دسته از کشورها پس از رسیدن به دانش فنی در حوزه‌های مرتبط با کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، از طریق وضع قوانین مرتبط با آن، توجه ویژه‌ای به آلودگی محیط زیست کرده تا اثرات قبلی توسعه خود را برطرف کنند. اما قوانین یادشده تنها کاربرد داخلی ندارد و بسیاری از قوانین زیست‌محیطی، الزام بین‌المللی دارند. از این رو کشورهای توسعه‌یافته، دانش‌ جدید خود در حوزه کاهش آلایندگی را می‌توانند در بازاری انحصاری صادر کنند و کشورهای توسعه نیافته نیز مجبور به خرید آن هستند.

نمونه بارز روند فوق‌الذکر در صنایع پالایشی و استانداردگذاری سوخت مشاهده می‌شود. الزام به استفاده از سوخت‌های با کیفیت یورو۵ و یورو۶ در حالی در سراسر دنیا رو به گسترش است که تمام کشورها قادر به تولید چنین سوخت‌هایی نیستند. لذا یا سوخت و یا فناوری تولید چنین سوختی را باید وارد کنند. این موضوع برای سوخت کشتی‌ها هم وجود دارد که سازمان بین‌المللی دریانوردIMO  از طرف سازمان ملل، مسئول سیاست‌گذاری و نظارت بر آن است.

سازمان بین‌المللی دریانوردی  IMOدر راستای برنامه‌های بلندمدت و همیشگی خود، طی چند سال اخیر به دنبال تهیه یک استراتژی است و اقدامات عملی هم در راستای آن انجام داده. نسخه ابتدایی این استراتژی اولیه آماده شده و در دسترس است که پیش‌زمینه نقشه راه ۲۰۲۳ این سازمان می‌باشد. اهداف استراتژی اولیه عبارتند از: افزایش مشارکت IMO در مشکلات جهانی، تشخیص اقدامات لازم برای تعامل با کشورها و تعریف اقدامات بعدی و شاخص‌های آن‌ها.

از سال‌ها پیش و همزمان با ارتقا شدت انرژی در بخش کشتی‌رانی، سازمان دریانوردی بين‌المللی IMO استانداردهای جدیدی برای کاهش آلایندگی محیط زیست وضع کرده است. مطابق آخرین استاندارد اعلامی این سازمان، میزان گوگرد در سوخت کشتی‌ها از ۳.۵ درصد درحال حاضر باید به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

استاندارد جدید IMO، بازار نفت کوره ایران را بسیار محدود خواهد کرد در همین راستا، فدراسیون صنعت نفت ایران با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران و تشکل‌های ذیربط، در نظر دارد نشستی را با موضوع استاندارد IMO2020 و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر صنعت و اقتصاد پالایشگاهی و کسب و کار پایین دستی آن به همراه ارایه راهکارهای عملیاتی در مواجه با این چالش پیش روی صنعت نفت کشور، در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۲۹ با حضور متخصصین و محققین این امر در محل خانه تشکل‌‌های اتاق تهران برگزار نماید.

 

 


نوشته شده توسط:IFOI - 185 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A