ساختار فدراسیون

ساختار سازمانی فدراسیون صنعت نفت ایران

آن چه که بیش از این گفته شد، زمینه سازی برای برون رفت از چالش های ریشه دار و عمیق شده ایست که کار را برای بنگاه داران از یک سو و ساسیتگذاران از سوی دیگر سخت نموده است. بدین منظور فدراسیون صنعت نفت ایران در طراحی ساختار سازمانی خود مباحثی را در دستور کار خود قرارد داده است که هر یک به سهم خود یکی از اساسی ترین مباحثی است که رفع دغدغه آن می تواند دستاوردهای بی شماری را در عرصه مسایل مربوط به توسعه کشور رقم زند.

 

dd

 

کمیسیون تصمیم سازی

چرایی …

اقتصادیی مثل اقتصاد ایران، برای‌ رسیدن به کارایی مطلوب خود، نیازمند مجموعه‌ای از اصلاحات در چگونگی اداره‌‌ آن است. اصلاح در نظام بنگاه داری و خصوصی‌سازی، اصلاح در نظام قیمت‌گذاری، اصلاح در نظام حمایت‌های دولتی و بیمه‌های اجتماعی، اصلاح در نظام سیاستگذاری پولی، اصلاح در سیاست‌های صنعتی و تجاری و‌… همگی تصمیماتی هستند که باید در قالب یک برنامه‌‌ عملیاتی و اجرایی طراحی شوند و در یک دوره‌‌ زمانی مشخص به اجرا درآیند.

گویاترین تعبیر، اصلاحات ساختاری است. طبیعی است که ارتقای کیفیت سیاستگذاری اقتصادی، نسبت به اجرای‌ اصلاحات ساختاری ساده‌تر است. اما فشار ذی‌نفعان یک سیاست اقتصادی، می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری درست از سوی دولت شود. در کشورهایی که ساختار اداره‌‌ اقتصاد از کارایی مطلوبی برخوردار است، مهم‌ترین نقش دولتمردان سیاستگذاری اقتصادی است و جنگ اصلی گروه‌های اجتماعی بر سر کشاندن سیاست‌های اقتصادی به سمت منافع خود است.

دولتمردان ایران چاره‌ای به جز وارد شدن در میدان خطیر اصلاحات اقتصادی ندارند. ما در این کمیسیون به دنبال بررسی عواملی خواهیم بود که هم روی کیفیت سیاستگذاری اقتصادی و هم بر تصمیم‌گیری درباره‌‌ انجام یا تعویق اصلاحات ساختاری و کیفیت این اصلاحات در اقتصاد ایران اثرگذار هستند.

بی توجه به نیازهای جاری کشور در این حوزه و تعلل صورت گرفته در خصوص تصمیم های مورد نیاز برای رفع موانع پیش رو می تواند آثار زیان باری را به بدنه سرمایه گذاری شده و فرصت های آینده وارد نماید.

کمیسیون فرهنگ تجاری سازی

چرایی …

با افزایش سطح دانش و فهم بشر، کیفیت و وضعیت زندگی او همواره در حال بهبود و توسعه بوده است؛ پرداختن به مفاهیم اقتصادی می تواند در ارائه و فهم تحلیل های اقتصادی به افراد کمک کند. افزایش آگاهي و سواد اقتصادی در تمام قشرها می تواند جامعه را در تغییر سبک زندگی کمک شایان توجهی کند. یکی از موضوعاتی که می تواند کشور را در برابر بحران ها بیمه کند، موضوع افزایش آگاهی های مردم نسبت به واقعیت های جامعه است. بین اقتصاد و فرهنگ چند رابطه وجود دارد، در واقع یک ترکیب مضاف بین فرهنگ و اقتصاد وجود دارد. البته منظور از فرهنگ در این ترکیب، فرهنگ در زبان عامیانه مردم است نه شکل تخصصی آن؛ منظور از فرهنگ اذهان و شاکله ذهنی مردم است. رفتارهای مردم، نحوه نگرش آن ها به مسائل و از جمله اقتصاد، به عنوان یکی از مهم ترین شئون زندگی در جامعه را نشان می دهد. تمامی رفتار های اقتصادی ما از فرهنگ برگرفته شده است. به عنوان نمونه در غالب بهره وری بالا یا در مصرف پایین و بهینه و حتی نحوه ورود و خروج به بازارها متاثر از فرهنگ در اقتصاد است. و ما در این زمینه برای رسیدن به سطح قابل قبول در جهان، کار بسیار داریم.

کمیسیون توسعه محیط کسب و کار در بخش خصوصی با رویکرد هیات های تجاری

چرایی …

در شرایط کنونی تعاملات بین المللی ایران به گونه ای بی سابقه رو به گسترش است و این گسترش بی برنامه، اهداف دیپلماسی تجاری ایران را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. به بیان روشن تر، ایران با قواعدی که در میانه قرن ۲۰ بر تجارت جهانی حاکم بود، وارد فضای تجارت جهانی در قرن ۲۱ شده است. از همین رو عملیاتی کردن توافقاتی که با هیات های مختلف تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده اند، سهل و آسان نخواهد بود. روشن است که یافتن راه حل برای پاسخ به این چالش به راحتی امکان پذیرنیست.

کمیسیون مسوولیت اجتماعی ( CSR) در صنعت نفت

چرایی …

امروز از دیدگاه صاحبان اندیشه موضوع مسوولیت اجتماعی سازمان ها، هر چه بیشتر به مفهوم توسعه پایدار نزدیک شده است. به طوری که گاه این مفهوم را معادل توسعه پایدار می‌دانند. مسوولیت اجتماعی سازمان ها با محوریت «اجتماع» یا «جامعه» دغدغه‌هایی را دنبال می‌کند که به رفاه انسان مربوط است. سه بُعد مهم این مفهوم (اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی) درنهایت به زندگی انسان توجه دارند.

بدیهی است که تحقق توسعه، مستلزم وجود سیاست، استراتژی و برنامه است. از این رو، تاکید صاحبنظران بر ارتباط و هم سویی مسوولیت اجتماعی سازمان ها با توسعه پایدار یا توسعه اجتماعی (در معنای عام) حکایت از آن دارد که  اگر شرکت یا سازمانی به مسوولیت اجتماعی خود به عنوان یک دغدغه می‌نگرد، لاجرم بایستی در این زمینه بر اساس سیاست، استراتژی و برنامه، عمل کند.

به هر حال مفاهیمی هم چون اخلاق کسب و کار، پایداری، شهروند سازمانی و …  حوزه مسوولیت اجتماعی را به خوبی نشان می دهد.


انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران
اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی
انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی
انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی
انجمن بهينه سازی مصرف انرژی ايران
انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران
انجمن شرکت های مهندسی و ساخت (صنایع نفت و نیرو)
انجمن مديريت كيفيت
انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران
انجمن شرکت های حفاری نفت و گاز ایران
جامعه ممیزی و بازرسی ایران
انجمن صنفی شرکت های اتوماسیون صنعتی
انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران
انجمن صنایع بازیافت فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران
انجمن صنفی شرکت های مهندسی و ساخت (صنایع نفت و انرژی)
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرس