تاریخچه فدراسیون

اساسنامه

«فدراسیون صنعت نفت ایران»

 

مقدمه

به­ منظور هم ­گرایی و هم­ افزایی و استفاده­ بهینه و نظام­ مند از توانمندی­ها، امکانات و قابلیت­های تشکل­های بخش خصوصی فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، و در راستای بهبود فضای کسب و کار شرکت­های عضو این تشکل­ها و افزایش توان رقابت ­پذیری این شرکت­ها و همچنین دفاع از منافع مشترک قانونی و مشروع ایشان با هدف کمک به توسعه­ و خوداتکایی صنعت نفت کشور از طریق فراهم آوردن امکان همکاری ­های چندجانبه میان رسته ­های مختلف تخصصی مرتبط با صنعت نفت، «فدراسیون صنعت نفت ایران» به استناد بند (ک) ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مواد ۱، ۴، ۵، ۱۱ و ۱۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تشکیل می ­گردد.

فصل اول) کلیات

ماده ۱- هویت

فدراسیون صنعت نفت ایران که در این اساسنامه به اختصار فدراسیون نامیده می­شود، در اجرای بند (ک) ماده ۵ قانون اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۶۹، اصلاحی­ 15/09/1373) و ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط، کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ و با موافقت و نظارت اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل گردیده است و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی می­باشد و به ­صورت صنفی، تخصصی، غیر سیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می­ نماید.

 

ماده ۲- تابعیت

تابعیت فدراسیون ایرانی است.

 

ماده ۳- اقامتگاه قانونی

اقامتگاه قانونی فدراسیون در تهران و تعیین محل دقیق آن در اختیار هیات مدیره می­باشد.

تبصره: در صورت تغییر اقامتگاه قانونی فدراسیون، مراتب در روزنامه­ کثیرالانتشار منتخب، آگهی و به صورت کتبی به اطلاع اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اعضا خواهد رسید.

ماده ۴- حوزه فعالیت

حوزه فعالیت فدراسیون در محدوده کشور جمهوری اسلامی ایران است. در صورت نیاز، فدراسیون می­ تواند پس از تصویب هیات مدیره و تائید اتاق ایران در داخل و خارج از کشور نمایندگی دایر نماید.

تبصره: شرایط تشکیل نمایندگی باید مطابق با آیین­ نامه ­های اجرایی ذیربط اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باشد.

ماده ۵- مدت فعالیت

مدت فعالیت فدراسیون از تاریخ تشکیل به مدت نامحدود خواهد بود.

ماده ۹- ارکان فدراسیون

ارکان فدراسیون عبارتند از:

  1. مجمع عمومی
  2. هیات مدیره
  3. بازرس

 

ماده ۱۰- مجامع عمومی

مجامع­ عمومی (عادی و فوق­ العاده) بالاترین مرجع­ تصمیم ­گیری فدراسیون بوده و بر پایه شرایط زیر تشکیل می­ گردند:

  1. مجامع عمومی فدراسیون، از اجتماع اعضای فدراسیون تشکیل می­شود. تمام اعضای فدراسیون حق شرکت در مجامع عمومی را دارند و هر عضو در مجمع تنها یک حق رأی دارد. اعضایی که عضویت آن ها معلق یا سلب شده است، حق شرکت در مجامع را ندارند.
  2. اعضای فدراسیون برای شرکت در جلسات مجامع عمومی، باید نماینده­ تام­ الاختیار خود را به صورت کتبی (با امضای دارندگان حق امضا اسناد تعهدآور و با مهر تشکل) به مجمع معرفی نمایند.
  3. در کلیه موارد دعوت اعضا برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی (یک بار) در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به‌ فدراسیون در آن منتشر می‌شود، به عمل آید. مجمع عمومی عادی در هر سال باید روزنامه کثیرالانتشاری را که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای‌ اعضا تا تشکیل مجمع عمومی عادی سال بعد در آن منتشر خواهد شد تعیین نمایند. این تصمیم باید در روزنامه کثیرالانتشاری که تا تاریخ چنین‌ تصمیمی جهت نشر دعوتنامه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به فدراسیون قبلا تعیین شده منتشر گردد.
  4. ‌فاصله بین نشر دعوتنامه مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن حداقل ۱۵ روز و حداکثر ۳۰ روز خواهد بود.
  5. در آگهی دعوت اعضا برای تشکیل مجمع عمومی، دستور جلسه به طور دقیق و کامل و تاریخ و محل دقیق تشکیل مجمع با قید ساعت و نشانی کامل‌ باید قید شود. ضمنا دعوت­نامه جداگانه­ ای با امضای رییس هیات­ مدیره یا دبیر یا بازرس برای اعضا ارسال می­گردد.
  6. اخذ رأی برای انتخاب هیات مدیره و بازرس در مجامع عمومی فدراسیون به صورت کتبی و مخفی می­باشد.
  7. مجامع عمومی توسط هیات‌ رییسه‌ای مرکب از یک رییس و یک منشی و دو ناظر اداره می‌شود. ریاست مجمع با رییس هیات مدیره خواهد بود، مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل وی جزو ‌دستور جلسه مجمع باشد که در این صورت رییس مجمع از بین نمایندگان اعضای حاضر در جلسه به اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. ناظران از بین نمایندگان اعضا انتخاب خواهند شد ولی منشی جلسه ممکن است عضو فدراسیون نباشد. منشی با همکاری کارکنان فدراسیون، از حاضرین در جلسه­ مجمع صورتجلسه­ ای تهیه و به امضای هیات رییسه می­رساند. هم چنین منشی مؤظف به ثبت و ضبط مذاکرات و تصمیمات مجمع می­باشد.
  8. اجرای مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه­ فدراسیون برای کلیه­ اعضا الزامی است.
  9. حضور نماینده­ اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کلیه­ جلسات مجامع عمومی (عادی و فوق­العاده) به عنوان ناظر ضروری است و بدون حق رأی اظهار نظر خواهد نمود.
  10. فدراسیون مؤظف است رونوشتی از کلیه­ مصوبات مجامع عمومی (عادی و فوق­العاده) را برای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارسال نماید.

 

ماده ۱۱- انواع مجامع عمومی

مجامع عمومی بر دو نوع­ اند:

  1. مجمع عمومی عادی
  2. مجمع عمومی فوق­ العاده

 

ماده ۱۲- مواقع تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق­ العاده

  1. مجمع عمومی عادی فدراسیون باید حداقل سالی یک­بار و در پایان سال (حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی فدراسیون) طبق ماده ۱۰ اساسنامه تشکیل گردد. تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق­ العاده در مواقع مقتضی در طول سال نیز ممکن است.
  2. مجمع عمومی فوق­ العاده در مواقع لزوم به دعوت هیات مدیره یا بازرس یا درخواست نصف بعلاوه یک اعضای فدراسیون با رعایت مواد ۱۰ و ۱۷ اساسنامه تشکیل می­گردد.

 

ماده ۱۳- وظایف مجمع عمومی عادی

وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

  1. استماع گزارش هیات مدیره درباره عملکرد سال گذشته.
  2. استماع گزارش خزانه­ دار پیرامون بیلان سال گذشته و بودجه سال جاری و تصویب آن ها.
  3. تصویب پیشنهاد هیات مدیره درمورد مبلغ ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا.
  4. استماع گزارش بازرس.
  5. تصویب ترازنامه و گزارش مالی سالانه هیات مدیره.
  6. تعیین خط مشی فدراسیون و بررسی و اخذ تصمیم در مورد پیشنهادهای هیات مدیره برای سال جاری.
  7. انتخاب اعضا اصلی و علی­ البدل هیات مدیره.
  8. انتخاب روزنامه­ کثیرالانتشار اصلی و علی­ البدل.
  9. انتخاب بازرسان اصلی و علی­البدل.
  10. عزل انفرادی یا جمعی هیأت مدیره و یا بازرس.
  11. رسیدگی به درخواست و اعتراضات مربوط به تعلیق یا سلب عضویت اعضا.

 

 

ماده ۱۴- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق­ العاده

وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق­ العاده عبارتند از:

  1. تغییر و اصلاح اساسنامه فدراسیون.
  2. انحلال فدراسیون و انتخاب اعضای هیأت تصفیه.

 

ماده ۱۵- مرجع و نحوه دعوت مجامع عمومی

مجمع عمومی فوق­ العاده به دعوت هیات مدیره یا بازرس یا درخواست نصف بعلاوه یک اعضای فدراسیون با رعایت مواد ۱۰ و ۱۷ اساسنامه تشکیل می­گردد.

دعوت مجمع عمومی عادی وظیفه هیات مدیره است. در صورتی که هیات مدیره در موقع مقرر اقدام به دعوت ننماید، بازرس مکلف است با رعایت تشریفات مقرر در این اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی عادی اقدام کند. در غیر این صورت مجمع عمومی عادی با رعایت ماده ۱۷ اساسنامه قابل تشکیل است.

 

ماده ۱۶- نصاب و اکثریت مجامع عمومی

جلسه مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضاء (نصف بعلاوه یک) رسمیت پیدا می­کند. در صورتی که در دعوت اول تعداد مزبور حاضر نشوند، دعوت دوم با رعایت تشریفات دعوت اول و به فاصله حداقل ۲۰ روز از تاریخ جلسه اول صورت می­گیرد. در دعوت دوم مجمع عمومی عادی با حضور هر تعداد از اعضا رسمیت می­ یابد. تصمیمات مجمع عمومی عادی با موافقت اکثریت آرا حاضرین (نصف بعلاوه یک) معتبر می­باشد.

مجمع عمومی فوق­ العاده با حضور حداقل دو سوم اعضای فدراسیون رسمیت پیدا می­کند. در صورتی که در دعوت اول تعداد مزبور حاضر نشوند، دعوت دوم با رعایت تشریفات دعوت اول و به فاصله حداقل ۲۰ روز از تاریخ جلسه اول صورت می­گیرد. در دعوت دوم، مجمع عمومی فوق­ العاده با حضور هر تعداد از اعضا رسمیت می­ یابد. تصمیمات مجمع عمومی فوق­ العاده با موافقت سه چهارم آراء حاضرین معتبر می­باشد.

 

ماده ۱۷- شرایط دعوت مجامع عمومی توسط «اعضا»

با درخواست کتبی حداقل نصف بعلاوه یک اعضای فدراسیون مبنی بر تشکیل مجمع عمومی (عادی یا فوق ­العاده)، هیات مدیره فدراسیون باید حداکثر ظرف ۲۰ روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضا را جـهت تشکیل مجـمع طبق تشریفات مقرر در اساسنامه دعوت نماید. در صورت استنکاف هیات مدیره، درخواست­کنندگـان می­توانند دعوت مجمع عمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز طبق تشریفات مقرر در اساسنامه، اعضا را دعوت نماید و چنان چه بازرس نیز امتناع نماید، درخواست­ کنندگان مستقیما نسبت به دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه­ تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام می­نمایند.

 

ماده ۱۸- هیات مدیره

فدراسیون به وسیله­ هیات مدیره­ای مرکب از ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی­ البدل اداره می­شود. اعضای هیات مدیره را مجمع عمومی عادی فدراسیون، از بین اعضا و با اکثریت نسبی آراء برای مدت سه سال انتخاب می­کند.

تبصره: در صورت انقضاء مدت ماموریت هیات مدیره تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره سابق کماکان مسوول امور فدراسیون و اداره آن خواهد بود. ‌هرگاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی به وظیفه خود عمل نکنند، هر ذینفع می‌تواند از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، دعوت مجمع عمومی عادی را برای ‌انتخاب هیات مدیره تقاضا نماید.

 

ماده ۱۹- عضو هیات مدیره

هر یک اعضای هیات مدیره باید نماینده صاحب صلاحیت و تام­ الاختیار یکی از اعضای فدراسیون (با معرفی هیات مدیره­ عضو) بوده و از جانب عضو جهت نامزدی و عضویت در هیات مدیره به صورت کتبی به فدراسیون معرفی شود. نماینده مزبور مسوول اعمال و اقدامات خود بوده و با عضو فدراسیون که او را معرفی کرده، حسب مورد به صورت فردی و اشتراکی مسوولیت دارد.

در صورتی که رابطه عضو هیات مدیره با تشکلی که وی را معرفی کرده، به هر دلیل قطع گردد، نماینده مزبور از هیات مدیره خارج و عضو علی البدل جانشین ایشان می گردد.

 

ماده ۲۰- شرایط عضو هیات مدیره

کسی که به عنوان نماینده عضو فدراسیون، جهت عضویت در هیات مدیره معرفی می­گردد باید دارای شرایط ذیل باشد:

  1. تابعیت ایرانی.
  2. نداشتن سوء پیشینه.
  3. متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
  4. ارایه معرفی­نامه کتبی از تشکل متبوع.
  5. دارا بودن کارت بازرگانی یا عضویت اتاق های سراسر کشور.

تبصره: زایل شدن هر یک از شرایط مذکور این ماده موجب معزول شدن نماینده از سمت خود خواهد شد. تشخیص این امر بر عهده هیات مدیره است.

 

ماده ۲۱- ساختار هیات مدیره

هیات مدیره در اولین جلسه­ ای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخاب آن ها تشکیل می­شود، یک نفر را به عنوان رییس، یک نفر را به عنوان نایب رییس، یک نفر را به عنوان خزانه­ دار از بین خود انتخاب خواهد کرد.

تبصره: رییس هیات مدیره، رییس فدراسیون محسوب می­شود.

 

ماده ۲۲- مدت اعتبار سمت­های هیات مدیره

مدت تصدی هر یک از سمت­های اعضای هیأت مدیره فدارسیون (رییس، نایب رییس، خزانه­دار ) بیش از مدت عضویت آن­ها در هیات مدیره نخواهد بود. متصدیان هر یک از سمت­ ها توسط هیات مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می­باشد.

 

ماده ۲۳- جلسات هیات مدیره

هیأت مدیره در مقاطعی که خود مشخص می­ نماید و نیز در مواقع ضروری به دعوت کتبی رییس یا نایب رییس تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات هیات مدیره در مرکز اصلی فدراسیون یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شده تشکیل خواهد شد.

شرکت اعضای علی­­ البدل هیات مدیره و بازرس در جلسات هیات مدیره بلامانع است، ولی حق رأی نخواهند داشت.

 

 

ماده ۲۴- جایگزینی اعضای علی­ البدل به جای اعضای اصلی هیات مدیره

در صورت فوت، استعفا یا عزل هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره و نیز خروج، تعلیق یا سلب عضویت آن از فدراسیون، عضو علی­ البدلی که در انتخابات رأی بیشتری داشته است، برای باقیمانده­ دوره­ هیات مدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد و در صورتی که اعضای علی­ البدل دارای آرای مساوی باشند، انتخاب در بین آن ها به قید قرعه خواهد بود.

تبصره ۱: غیبت بدون عذر موجه در چهار جلسه­ متوالی یا شش جلسه متناوب در جلسات هیات مدیره­ فدراسیون موجب عزل از عضویت در هیات مدیره خواهد شد.

تبصره۲: تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت، بر عهده هیات مدیره می­باشد. در جلسه­ ای که به این موضوع رسیدگی می ­کند، عضوی که غیبت وی مورد بررسی است حق رأی ندارد و در رسمیت جلسه نیز به حساب نمی ­آید.

 

ماده ۲۵- رسمیت جلسات هیات مدیره

جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت (نصف به اضافه یک) اعضای هیات رسمیت پیدا می­کند. مصوبات هیات مدیره با رأی مثبت حداقل ۴ نفر از حاضرین در جلسه معتبر خواهد بود.

 

ماده ۲۶- اداره کردن جلسات هیات مدیره

اداره جلسات هیات مدیره با رییس هیات مدیره و در صورت غیبت وی با نایب رییس است. در صورت غیبت رییس و نایب رییس، سایر اعضای هیات مدیره یک نفر از اعضای حاضر در جلسه را تعیین می­نمایند تا وظایف رییس را در ارتباط با اداره آن جلسه انجام دهد.

مذاکرات و تصمیمات هیات مدیره توسط منشی صورتجلسه شده و به امضای حاضرین می­رسد. در صورتی که برخی از اعضای حاضر با تصمیم اکثریت مخالف باشند، نظر آن ها همراه با دلیل در صورتجلسه نوشته شده، امضا می­شود.

 

ماده ۲۷- وظایف و اختیارات و حدود مسوولیت هیات مدیره

هیات مدیره نماینده­ قانونی فدراسیون است و از کلیه­ اختیارات قانونی جهت نمایندگی و اداره­ فدراسیون برخوردار است. وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر می­باشد:

  1. افتتاح حساب جاری به نام فدراسیون در بانک­های مجاز و واریز کلیه وجوهات فدراسیون و پرداخت هزینه­ ها از این حساب و در صورت لزوم أخذ تسهیلات.
  2. انجام عملیات مالی، پولی و انجام تعهدات مالی طبق اختیارات و ارایه گزارشات سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمع عمومی.
  3. عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید، فروش و اجاره و تملک اموال منقول و غیرمنقول به نام و حساب فدراسیون بدون قصد و انگیزه­ تجاری در جذب و جلب منفعت.
  4. ادراه­ امور مالی فدراسیون که سرپرستی آن بر عهده­ خزانه­ دار است.
  5. دریافت مطالبات فدراسیون و پرداخت دیون آن.
  6. استخدام و عزل و نصب دبیر و تعیین حقوق و دستمزد و سایر پرداخت­های وی، ترفیع، تنبیه و تعیین سایر شرایط استخدام مطابق قوانین موضوعه کشور.
  7. اقـامه و استرداد هرگونه دعوی حقوقی­ و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدیدنظر در دادگاه­ های استان و دیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق و تکالیف مربوط به داوری.
  8. اقدام به هر نوع امر از اموری که در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه، اجرای آن از سوی مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون واگذار می­گردد.
  9. انجام اموری­که طبق موازین ­قانونی برای اداره­ فدراسیون و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت­ داشته و در اساسنامه منع نشده باشد.
  10. تعیین و اعزام نماینده به کمیته ­های همکاری­ های اقتصادی، بازرگانی و فنی با رعایت شرایط مندرج در آیین ­نامه­ های مربوطه.
  11. تهیه، تدوین و تصویب مقررات و آیین­ نامه­ های داخلی برای اداره­ بهتر امور فدراسیون در چارچوب اساسنامه و اختیارات تفویضی.
  12. راهنمایی اعضا در امور اجرایی، مدیریتی، مالی و مالیاتی، بیمه، مسایل قراردادی و حقوقی در صورت رجوع به فدراسیون.
  13. تدوین پیش­نویس بودجه­ فدراسیون برای تصویب از طریق مجامع مربوطه.
  14. تهیه­ صورت دارایی و دیون فدراسیون پس از انقضای سال مالی و ارایه­ آن به بازرس و نیز تنظیم ترازنامه و حساب عملکردهای سال گذشته جهت ارایه به مجمع عمومی.
  15. هیات مدیره می­تواند عضو متخطی از اهداف و مقررات اساسنامه­ فدراسیون را از عضویت در فدراسیون اخراج نماید و علت اخراج را با ارایه­ دلایل آن جهت تصویب به اولین جلسه­ مجمع عمومی عادی گزارش کند. تصمیم مجمع عمومی عادی در این خصوص قطعی است.
  16. برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش­های تخصصی و صنفی با دعوت از صاحب­نظران برای ارتقاء کیفی سطح دانش اعضا.
  17. برگزاری همایش­های داخلی و بین­ المللی در راستای اهداف فدراسیون.
  18. تهیه­ گزارش­های سه­ ماهه و سالانه از عملکرد فدراسیون و ارسال آن به اتاق ایران.
  19. فدراسیون به­منظور پیشبرد اهداف و ایفای مطلوب وظایف خود می­تواند کمیته­هایی متشکل از نمایندگان تشکل­ های عضو تشکیل دهد. نوع فعالیت هر کمیته و تعداد اعضای آن و طرز انتخاب آنان و وظایف کیمته ­ها بر اساس آیین­نامه­ای خواهد بود که توسط هیات مدیره تهیه و تصویب خواهد شد.
  20. أخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مراجع ذی­صلاح برای نشریه فدراسیون.

 

ماده ۲۸- وظایف و اختیارات خزانه­ دار

خزانه ­دار مسوول اداره امور مالی فدراسیون بوده و مؤظف است بر تنظیم دفاتر و اسناد و صورت جلسات مالی فدراسیون اشراف و نظارت داشته، وصولی­ها و پرداخت­ها را کنترل و اسناد مربوط به آن را ثبت و ضبط و نگهداری و حفاظت نموده و با بازرس فدراسیون و سایر اعضای هیات مدیره در امور مالی همکاری مستمر داشته باشد.

 

ماده ۲۹- دبیر فدراسیون

هیات مدیره باید در اولین جلسه خود، یک شخص حقیقی را، به صورت موظف به عنوان «دبیر» انتخاب نماید.

تبصره ۱- هیات مدیره می­تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به «رییس هیات مدیره» و یا «دبیر فدراسیون» تفویض نماید.

تبصره ۲- در صورتی که «دبیر» عضو هیات مدیره باشد، دوره دبیری او از مدت عضویت در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود.

تبصره ۳- در صورتی که «دبیر» عضو هیات مدیره نباشد، حق شرکت در جلسات هیات مدیره را بدون حق رأی دارد.

 

ماده ۳۰- دبیرخانه فدراسیون

برای انجام امور اداری فدراسیون اعم از ثبت مکاتبات، مخابرات، تحریر و تکثیر آن، طبقه­ بندی، ضبط، حفظ و نگهداری اسناد و اوراق فدراسیون، تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز و حفاظت آن، جمع ­آوری قوانین و آیین­ نامه ­ها و بخشنامه ­های مرتبط با فعالیت فدراسیون، تشکیل پرونده برای اعضا و ثبت عضویت آن ها، انجام تشریفات اداری مربوط به انتشار آگهی و ارسال دعوتنامه، اخذ درخواست متقاضیان عضویت در هیات مدیره و بازرسان فدراسیون، اخذ معرفی­نامه­ های نمایندگان شرکت­های عضو برای ورود به مجامع، فراهم آوردن امکانات لازم برای تشکیل مجامع عمومی، تنظیم پرسشنامه­ های لازم برای استخدام کارکنان مورد نیاز، کنترل کیفیت عملکرد و حضور و غیاب کارکنان، نگهداری و حفظ اموال و اثاثیه فدراسیون و تعمیر و سرویس به موقع آن، تهیه­ گزارشات اداری در مورد کارهای در دست اجرا و مسایل داخل فدراسیون، اجرای مصوبات در فدراسیون و هر اقدامی که عرفاً برای اداره­ امور فدراسیون ضروری باشد، دبیرخانه­ ای تحت سرپرستی «دبیر» و زیر نظر «رییس هیات مدیره» تاسیس می­گردد.

 

ماده ۳۱- اعتبار اسناد و مدارک مالی و تعهدآور

کلیه اسناد و مدارک مالی و تعهدآور با دو امضای مشترک «رییس هیات مدیره» یا «نایب رییس هیات مدیره» یا «دبیر» با «خزانه­ دار» همراه با مهر فدراسیون معتبر خواهد بود. در ضمن اوراق عادی و مکاتبات اداری و معمولی با امضای «رییس هیات مدیره» یا «نایب رییس هیات مدیره» یا «دبیر» همراه با مهر فدراسیون معتبر خواهد بود.

 

ماده ۳۲- بازرسان اصلی و علی­ البدل

  1. مجمع عمومی عادی در هر سال، یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی­ البدل را برای مدت یک سال انتخاب می­کند. انتخاب مجدد آن ها بلامانع است. مجمع عمومی عادی در هر زمان می­تواند بازرس را عزل نماید.
  2. بازرس اصلی و علی­ البدل باید دارای تابعیت ایرانی، متدین به یکی از ادیان رسمی کشور، فاقد سوء پیشینه و دارای توانایی لازم برای این مسوولیت باشند.
  3. در صورت فوت، استعفا یا سلب شرایط مندرج در بند قبلی از بازرس ­اصلی، وظیفه او را بازرس علی­ البدل انجام خواهد داد.

تبصره: کلیه خدمات اعضای هیات مدیره و بازرسان در فدراسیون در سمت­ های یاد شده افتخاری می­باشد.

 

ماده ۳۳- وظایف بازرس

اهم وظایف بازرس به شرح زیر است:

  1. نظارت بر کلیه­ اقدامات و عملیات هیأت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور.
  2. نظارت بر کلیه­ اقدامات و عملیات دبیرخانه و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور.
  3. بازرس، ترازنامه تهیه شده توسط هیأت مدیره را برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و هم چنین در صورت لزوم کلیه­ اسناد و اوراق مالی فدراسیون را مورد بررسی قرار داده و موظف است نظر خود را به صورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی عادی بگذارد. بازرس حداقل ده روز پیش از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را جهت اطلاع اعضا تهیه و ارایه خواهد نمود.
  4. بازرس موظف است در کلیه­ امور مربوط به دعوت و برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق­ العاده نظارت نماید.
  5. بازرس موظف است یک نسخه از گزارشات خود را به دبیرخانه­ فدرسیون تحویل دهد.

 

فصل چهارم) منابع مالی

ماده ۳۴- حق ورودیه

تشکل­های داوطلب عضویت در فدراسیون موظف به پرداخت مبلغ «ورودیه» به­ فدراسیون و تسلیم قبض آن به دبیرخانه می­باشند. در صورت لزوم مجمع عمومی عادی می­تواند مبلغ ورودیه را به پیشنهاد هیات مدیره و به تشخیص خود تغییر دهد.

 

ماده ۳۵- حق عضویت

هرعضو علاوه بر مبلغ ورودیه، مؤظف است سالیانه مبلغ «حق عضویت» خود را به حساب جاری فدراسیون واریز و قبض رسید آن را نیز تحویل دبیرخانه نماید. مبلغ حق عضویت در مجمع عمومی عادی سالانه­ ی فدراسیون تعیین می­گردد. مجمع عمومی عادی می­تواند اختیار تعیین یا تغییر مبلغ حق عضویت را به هیأت مدیره تفویض نماید.

 

ماده ۳۶- کمک­های مالی و أخذ وام

فدراسیون می­تواند از هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمک­های نقدی و غیرنقدی اعضا یا اشخاص­ ثالث برخوردار گردیده و چنان چه ضرورت اقتضاء نماید با تصویب هیات­ مدیره حق تکمیل اعتبار از طریق اخذ وام از بانک­ها و موسسات اعتباری یا از تشکل­های­ عضو را دارد.

 

فصل پنجم) انحلال و تصفیه

ماده ۳۷- انحـلال

فدراسیون به­موجب تصمیم مجمع عمومی فوق­العاده یا بر طبق رأی نهایی و قطعی محاکم قضایی منحل می­شود.

ماده ۳۸- هیات تصفیه

چنان چه انحلال فدراسیون از سوی مجمع عمومی فوق­العاده باشد، مجمع مزبور، هیات تصفیه ­ای را متشکل از سه نفر از نمایندگان اعضای فدراسیون انتخاب می­نماید. انتخاب اعضای هیات مدیره­ فدراسیون قبل از انحلال در مقام اعضای هیات تصفیه بلامانع است. چنان چه انحلال فدراسیون از سوی محاکم قضایی اعلام شود، محکمه، هیات تصفیه را به ترتیب مذکور تعیین خواهد نمود.

 

ماده ۳۹- تنظیم صورتجلسه تحویل

پس از اعلام انحلال فدراسیون و تعیین اعضای هیات تصفیه، مدیران سابق فدراسیون مکلف می­ باشند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه فدراسیون را با تنظیم صورتجلسه تحویل هیات تصفیه نمایند.

 

ماده ۴۰- وظایف و اختیارات هیات تصفیه

هیات تصفیه با نظارت نماینده­ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وضعیت بدهی­ ها و دارایی­ های فدراسیون را روشن و پس از تصفیه، کلیه­ اموال منقول و غیرمنقول باقیمانده در اختیار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار خواهد داد.

وظایف و تکالیف و اختیارات هیات تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون فدراسیون و به­ طور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۴۷ و مفاد اساسنامه خواهد بود.

 

فصل ششم) موارد متفرقه

ماده ۴۱- حکمیت

فدراسیون می­تواند در امور تخصصی خود، و در صورت توافق طرف های اختلاف اقدام به پذیرش حکمیت (داوری) نماید. در این صورت هیات مدیره از بین خود یا سایر نمایندگان تشکل­های عضو، فرد یا افراد واجد شرایط برای داوری را تعیین و پس از جلب موافقت، آن ها را مامور رسیدگی و اعلام نظر نماید. قواعد رسیدگی و تعرفه­ داوری­ ها مطابق قواعد مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران خواهد بود.

 

ماده ۴۲- تفسیر اساسنامه

در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد و در موارد سکوت، این امر توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صورت می­پذیرد، نظر اتاق قطعی و لازم­ الاتباع خواهد بود.

ماده ۴۳- رعایت کلیه آیین نامه ها، دستورالعمل ها و مصوبات اتاق ایران برای ارکان و اعضاء تشکل لازم الاجرا می باشد.

 

ماده ۴۴- مواد اساسنامه

این اساسنامه در یک مقدمه، ۶ فصل، ۴۴ ماده و ۱۹ تبصره تهیه و به تصویب مجمع عمومی موسسین مورخ ۷/۲/۱۳۹۵ رسید.


%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا