دومین کارگاه عملی تدوین سناریو برگزار شد.

دسته: اخبار روز , اخبار فدراسیون , ویژه های خبری
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

فدراسیون صنعت نفت ایران دومین کارگاه عملی تدوین سناریو را با حمایت اتاق تهران به منظور ارائه تعریف عینی و ملموس از جستجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، با هدف تجسّم آینده‌های بالقوّه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ برگزار نمودند.

در ابتدا معرفی اجمالی فدراسیون نفت و فعالیت های آن به خصوص در بخش کمیسیون آینده پژوهی صورت گرفت و به تمایز آینده‌پژوهی با غیب‌گویی، پیش‌گویی و پیش‌بینی پرداخته شد. در ادامه، مباحث آکادمیک و توضیحاتی در مورد تاریخچه آینده پژوهی ارائه شد.

در ادامه، ۴ عامل روندها، رویدادها، اقدامات و تصاویر به عنوان عوامل شکل‌دهنده آینده با ارائه یک مثال توضیح داده شد. روش‌هـای آینده‌پـژوهی بـا استفاده از المـاس پـوپر معـرفی و روش‌هـای چـرخ آینـده، شبیه‌سازی، سینکون، بازار پیش‌‌گویی، چشم‌اندازهای چندگانه، تحلیل لایه‌ای علت‌ها و نقشه‌راه معرفی شدند.

مقدمات کارگاه عملی با گروه بندی اعضا صورت گرفت که هر گروه ۴ نفره موظف به ارائه گزارشی بر اساس موضوع پروژه بود. ماموریت اول هر گروه بحث حول چالش بهره‌مندی ایران از برجام در سال ۱۳۹۸ بود، در این حوزه می‌بایست تمامی اعضا در چهار بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری به بحث می‌پرداختند که هدف از این مباحثه، رویکردی آینده نگارانه بود.

بعد از یافتن پارامترهای اقتصادی، سیاسی و .. می‌بایست هر گروه پارامترهای دیگر گروه‌ها را بررسی نموده و سپس با ادغام موارد مشابه و اولویت دهی، به سه پارامتر اصلی دست یابند که این پارامترها می‌توانند تقویت کننده یا مهار کننده باشند. از دیگر مسائل مورد بررسی، بازیگران اثرگذار بر این موضوع بود که این مهم نیز توسط افراد به سه اولویت (از نظر تاثیر و تمایل) منتهی شد. هدف از این قسمت، شبیه‌سازی یک فرایند واقعی تدوین سناریو بود.

بعد از ساعت ناهار و نماز، ادامه کارگاه عملی با رویکرد چالشی‌تر و نگاهی به آینده ترسیم شد؛

تهران ۱۴۲۰

هر گروه با ارائه پوستری با مطالب منتخب از مجلات روز، به صورت مصور آینده تهران را به تصویر کشید.

 

این کارگاه شروعی بر آینده پژوهی بود. در این فرصت محدود، مباحث کلیدی و منطق نرم افزارهای مرتبط گفته شد هر چند که نیازمند بسط و بررسی بیشتر این حوزه تاثیرگذار است.

بنابر نظرسنجی اعضا برای استاد، محتوا و سازماندهی دوره؛

قدرت بیان و تفهیم مطالب استاد دوره، آقای قلم‌بر، بیشترین تاثیر را داشته و تازگی محتوای دوره برای شرکت کنندگان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. هم‌چنین در بخش سازماندهی دوره، طرز برخورد دست اندرکاران، برای اعضای شرکت کننده قابل توجه بوده است. ارزیابی کل دوره حاکی از رضایت ۷۵ درصدی افراد است.

 

 

 

 

حاضرین در این کارگاه :

نام نام خانوادگی سمت تشکل 
امید جهانشاهی  مدیر گروه مطالعات رسانه  مرکز تحقیقات صداوسیما
زینب زمانیان  مدیر طرح و برنامه شرکت لوازم خانگی پارس
 مهدی زاهدی اول عضو هیات مدیره  انحمن جوانان کار آفرین استان تهران
 مرتضی نشاط مدیر اجرایی  شرکت پیام آوران نشاط ایرانیان (پانا)
 موسی شیرخانی کمرودی  مدیرعامل  شرکت رایان نوین توکا
نجمه السادات میر رضائی مدیر مهندسی شرکت آرسام پلاست
محمد مرادی مدیر بازرگانی هوراند پلاستیک
بهارک کرکی کارشناس طرح و برنامه هلدینگ رایزکو
فاطمه نیکخواه کارشناس فروش درمان یاب پخش آریا
رضا عصمت پور معاونت فروش هلدینگ شاهسوند زرین
امین ارژنگیان مدیر طرح و برنامه داروگستر باریج اسانس
حسن کشاورز فضل کارمند پخش سراسری بازار گستر پگاه
شهاب کیسان کارشناس به پخش
سید بهالدین بنی طبا مدیر روابط عمومی به پخش
علی اسداللهی مسئول منابع انسانی تکساران پارمیس
ایثار خدادادی مدیرعامل بهین مشاوران آتیه ساز
 سهیل رشیدی اقدم  مدیر شتابدهی استارت‌آپ‌ها  شرکت شتابدهنده کارن
 یاسمن نعمتی  کارشناس توسعه تجاری  شرکت شتابدهنده کارن
مسعود قاسمی  قائم مقام مدیر عامل  زیما توسعه پارسیان کیش
فاطمه علمی  کارشناس  هولدینگ پدم پارسیان کیش
 میلاد رهنما  کارشناس توسعه تجاری  شرکت تگزوپد پارسیان کیش

نوشته شده توسط:داود امیر احمدی - 158 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلا - فروش ویلا - ویلا شمال