جلسه هفتم کمیسیون جوانان فدراسیون صنعت نفت برگزار شد.

دسته: اخبار فدراسیون , اسلایدر , سر تیتر اخبار
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

جلسه هفتم کمیسیون جوانان فدراسیون صنعت نفت

تاریخ و ساعت برگزاری: ۱۷/۰۷/۱۳۹۷، ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰

مکان برگزاری: دفتر فدراسیون صنعت نفت ایران

موضوع نشست: استارت‌آپ‌ها و حوزه انرژی

گزارشی موجز از نشست …

براساس پیشنهاد و موافقت اعضای کمیسیون جوانان مقرر شد به‌منظور ایجاد زبانی مشترک و نگرشی متفاوت به دغدغه‌های روز جامعه، با موضوعات مختلف روز در کنار یک‌دیگر به بحث و مناظره بپردازیم.

در مقدمه بحث صحبت از انقلاب چهارم صنعتی شد و این‌که در دوازده سال اخیر چه تغییراتی رخ‌داده است، سپس واژه‌نامه استارتاپی به‌منظور واژگان مشترک بر اساس تعاریف مشترک معرفی شد، در ادامه اکوسیستم استارتاپ تشریح شد، این‌که وضعیت ایران و جهان در زمینه استارتاپ انرژی چگونه است، در سطح جهانی چه اقداماتی در راستای استارتاپ صورت گرفته است و ایران چه سطحی دارد و در انتها به‌عنوان مهم‌ترین بخش نیازهای صنعت نفت و گاز چیست و در کدام زمینه‌ها می‌توان ایده پردازی کرد.

۱- تاکنون چهار انقلاب صنعتی داشتیم، ابتدا به مکانیزه کردن تجهیزات پرداختند، ماشین‌آلات در تولید نقش ایفا کردند و بخشی از کارهای انسانی را انجام دادند. انقلاب دوم، کشف تولید انبوه بود، پارامتر اقتصادی بودن تولید حائز اهمیت شد و بسیاری از کالاها را از لوکس بودن خارج کرد و به طبع مصرف‌گرایی بشر را افزایش داد، انقلاب سوم، اتوماسیون و ظهور کامپیوترها بود، بخشی از فرایندها در بخش مغز افزار نقش ایفا می‌کرد و درنهایت انقلاب چهارم که بتوان با شبکه‌سازی از هر چیزی کسب درآمد کرد.

ویژگی مهم و قابل‌توجه، تنفس بین هر انقلاب است که برای کشورهای جای مانده از گردونه رقابت، فرصت جبران حاصل می‌شود، اقتصادهای نوظهوری مانند یونان، هند، چین و روسیه. مساعد بودن محیط در این کشورها به افزایش سرمایه‌گذاری منتج شد.

انقلاب چهارم یا انقلاب نمایی؛ می‌توان با مقایسه‌ای بین هتل هیلتون و airbnb نمایی بودن رشد را تشریح نمود. سلطنت هتل‌های هیلتون بعد از ۹۳ سال شکل‌گرفته است که ۶۱۰ هزار اتاق در ۸۸ کشور دارد و رقیبی با همین مکانیزم، Airbnb بدون هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاری‌های هتل هیلتون، بعد از چهار سال ۶۵۰ هزار اتاق در ۱۹۲ کشور دارد، حتی اذعان می‌شود درآمدی بیشتر از هیلتون دارد.

تعريف استارتاپ توسط استيو بلنك: سازماني كه در جستجوي يك مدل کسب‌وکار جديد که قابل تكرار و مقیاس‌پذیر هم باشد شکل‌گرفته است. این کلمات در کنار یک‌دیگر به‌نوعی نمایانگر انقلاب نمایی و رشد سریع هستند. تعریف استارت‌آپ در مؤسسات مختلف و مراکز کسب‌وکار دنیا متفاوت است، اما برای هم‌زبانی یکی از این تعاریف (استيو بلنك) به‌عنوان چارچوب موردنظر برگزیده می‌شود و مؤلفه‌های آن معیار ما خواهند بود.

۲- واژگانی مانند لين استارتاپ، يونيكورن استارتاپ، بنیان‌گذار استارتاپ، شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ، استارتاپ ويكند، استارتاپ گرايند، بنچمارك، رهن سهام، دو دليجنس، بازگشت سرمايه، از همه مهم‌تر توافقنامه عدم افشاگري و حتی انواع ارتباط تجاري به‌عنوان سرفصل‌های مهمی تلقی می‌شوند که می‌بایست در شروع تعریف شوند. مفاهیمی مانند منتور و مِنتي، بوت استرپينگ، اگوباتور، ميوه پايين درخت، سرمايه بذري، ارائه آسانسوري، حداقل محصول قابل‌ارائه و اسكرام از دیگر مفاهیم مشترک بین شرکت‌کنندگان در استارتاپ هستند.

پذيرندگان آغازين، بخش قابل‌تأمل در ادبیات استارتاپی است، به معنای جمعیت موردنظر در آغاز هر استارتاپ است که در هدايت محصول نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

۳- در مورد اکوسیستم؛ به دنبال بنیان‌گذار و دیگر مشارکت‌کنندگان در شکل‌گیری استارتاپ، دولت به حمایت از آن وارد می‌شود، اغلب این استارتاپ‌ها به سیستم‌های دانشگاهی متصل هستند. البته در این مسیر بسترسازی و فنّاوری به‌عنوان زیرساخت موردنیاز است ازجمله:

Blockchain، Big data، Robotic، Gaming، IOT

این مفاهیم، جدید و در انرژی بسیار کاربردی هستند. مهم‌ترین اثر آن‌ها شفافیت است (تا ۵۱ درصد کاربرها اجازه ندهند اجازه تغییر ندارید). مهم‌ترین مشکل ما در بخش big data (داده انبوه) عدم ثبت، عدم پردازش و عدم استخراج داده است که در حوزه انرژی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

۴- و اما نیاز در صنعت نفت و گاز

فرصت‌های این صنعت را می‌توان با دیدگاه خلأ، بهبود و چالش ایجاد نمود. هم‌چنین این فرصت‌ها را در سه بخش حاکمیت (در سطح شرکتی یا دولتی) زنجیره اجرا و مصرف‌کننده می‌توان جست.

آنچه به‌عنوان فرصت اصلی در کشور می‌توان به آن اشاره کرد مبحث صرفه‌جویی است که در حال حاضر در برخی صنایع به‌صورت real-time مصرف و هزینه منتج آن قابل‌مشاهده است تا به‌صورت شخصی برای صرفه‌جویی اقدام شود. استارتاپ‌های مختلفی در دنیا برای صرفه‌جویی و استفاده از انرژی پاک طراحی‌شده‌اند، به‌عنوان‌مثال شرکتی که برای میزان مصرف برق پاک به تولیدکننده ارز دیجیتال می‌دهد، یا استارتاپی در نتیجه همکاری روسیه و انگلیس که با نصب دانگل روی خودرو، مشکلات منجر به مصرف بیشتر سوخت را تشخیص می‌دهد و این داده‌ها قابل‌فروش به شرکت‌های خودروسازی هستند.

کمبود دیگر در کشور، منبع و مأخذ داده است، شفافیت داده فرصتی برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند. بهتر است بخش خصوصی داده را جمع‌آوری و آن را مدیریت کند. در این مبحث، مشکلات متعددی وجود دارد؛ در حال حاضر در حوزه بهینه‌سازی مصرف در دانشگاه شریف اقدامی صورت گرفته است که به دلیل فقدان زیرساخت لازم، بسط داده نشده است.

در شروع یک استارتاپ باید به نیاز اصلی توجه کرد و یا نیاز را ایجاد کرد (مانند نیاز به محبوب بودن یا دیده شدن در فیس‌بوک)، در استارتاپ برخورداری از نرم‌افزار، کلیدی نیست، (عوامل کلیدی؛ رشد سریع، تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر، مدل جدید) بستر یا نرم‌افزار موردنیاز برای اکثر استارتاپ‌های فعلی (مانند دیجی کالا یا اسنپ) می‌تواند خریداری شود و برخورداری از ایده شرط ایجاد استارتاپ است.

 


نوشته شده توسط:داود امیر احمدی - 138 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی