فرصتی خاص برای حضور متخصصین تولید محتوا در بخش خصوصی نفت

دسته: اخبار روز , اخبار فدراسیون , اسلایدر , دسته بندی نشده , ویژه های خبری
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

مقـــدمه (دبیر کل فدراسیون صنعت نفت)

mag.ifoi.ir

و اما رســم

داستان تولد رسم از کجا شروع شد؛

در بسیاری از جلسات، هنگام تبادل داده‌ها، حاضرین، منابع و مأخذها را نشانه می‌گیرند.

سوال اصلی این است که منبع مشترک موثقی برای تحلیل و ارجاع می‌شناسیم؟

از طرفی شناخت بخش خصوصی و دولتی نسبت به یک‌دیگر بسیار ناکافی است و بخش خصوصی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

آیا نیازی به کاشت بذر اعتماد بین این دو بخش احساس می‌شود؟

فدراسیون صنعت نفت، تیرماه سال ۱۳۹۵ تأسیس شد، این مهم، با توجه به نیازی بود که برای ایجاد یک‌صدایی در بیان مشکلات و ارائه راه‌حل توسط بخش خصوصی صنعت نفت ایران احساس ‌شد. در حال حاضر فدراسیون دارای ۶ کمیسیون است؛ کمیسیون تصمیم‌سازی (جهت ساخت تصمیم و ارائه به تصمیم‌گیرنده)، کمیسیون مسوولیت اجتماعی (به دنبال مدلی کارا در حوزه صنعت نفت)، کمیسیون رگلاتوری ( مطالعه و ارائه روش‌هایی برای تنظیم ارتباطات سازمانی )، کمیسیون جوانان (با نگرشی متفاوت به جوانان)، کمیسیون آینده‌پژوهی ( رصد آینده‌های محتمل ) و کمیسیون تجاری‌سازی ( انتقال تجارب موفق و امکان فرصت یادگیری ). اهداف ۲۴ گانه فدراسیون در هر یک از این کمیسیون‌ها جاری است و اقداماتی در همین راستا صورت گرفته‌ است.

فدراسیون صنعت نفت در حال حاضر متشکل از ۱۴ انجمن می‌باشد که ارتباط آنان با یک‌دیگر همانند سایر تشکل‌های در سایر صنوف کمرنگ بوده و عملکردشان جزیره‌ای است. سعی فدراسیون بر آن است که با ایجاد پلی بین این مجمع‌الجزایر بستر رشد آن‌ها را فراهم سازد، در ابتدای مسیر با انتشار اخبار هر یک از اعضا تلاش بر این بود که همه آن‌ها در کنار هم دیده شوند. در ادامه مسیر، ضرورت ایجاد مگا ژورنال احساس شد.

رســم به‌عنوان یک مگا ژورنال، نمایانگر اعضای رسانه مربوط به انرژی است تا توان همه نشریات خصوصی در یک‌جا رصد شود، در ابتدای صفحه سایت، نشریات مربوط به اعضای فدراسیون صنعت نفت و در آینده نزدیک سایر تشکل‌های خصوصی نفت، گاز، پتروشیمی،  انرژی‌های تجدید پذیر، حوزه آب و … ارائه می‌شوند. در بستر وب قطعاً بسترهای مختلفی سعی بر جمع‌آوری نشریات نموده‌اند اما در حوزه تخصصی نفت و انرژی اِجماعی صورت نگرفته است که بتواند (در فاز دوم) محتوایی سازمان‌یافته تولید کند.

مباحـثه (نمایندگان هر انجمن):

رســم در فاز اول، مطالب هر انجمن را به‌صورت فایل یا متن در یک مکان ارائه می‌کند، در ادامه برای رقابت بیشتر می‌توان قابلیت‌های سمعی و بصری افزود، قطعاً ارائه فایل با کلمات کلیدی و قابل جستجو در مقایسه با فایل تصویری تأثیر به سزایی ایفا خواهد کرد. از پتانسیل‌های رســم، ایجاد فضایی برای تعامل در خصوص پروژه‌های جاری، ارتباط افراد جوینده و درخواست دهنده و هم‌چنین هم‌فکری و یک‌صدایی به‌منظور انتشار محتوا است. در فاز دوم، با رصد نمودن فضای کشور، با توجه قابلیت ایجاد موج در فضای خبری، رســم امکان کمک به اتخاذ تصمیمی مؤثر در فضای کشور را دارد. اتحاد و هم‌گرایی نشریات می‌تواند منجر به تولید مطالب تخصصی‌تر و متمرکزتر شود، در مورد زیرشاخه‌های یک مطلب تحقیق و تحلیل صورت گیرد یا مطالب می‌توانند به‌صورت فصلی بر موضوعی خاص متمرکز شوند و این، درنهایت منجر به اجماع خبر شود.

از مزایای اتحاد نشریات، کاهش دغدغه‌های جانبی همانند مسائل مربوط به چاپ و انتشار است، تمرکز تبلیغات در یک واحد متولّی و انتشار آن در تمامی نشریات، از دیگر نقاط بالقوه رســم است.

و اما نکته مهـــم: میزان بازدید از پرتال فدراسیون صنعت نفت؛

پرتال فدراسیون صنعت نفتifoi.ir، بر اساس حساسیت خبر، حتی تا ۸۰۰۰ کلیک داشته است. البته لازم به ذکر است که ساختار پرتال به این شکل باقی نمی‌ماند و به سه پرتال تقسیم خواهد شد که به جذابیت‌های محتوایی و بصری آن خواهد افزود.

فاز بعدی، توسعه در بخش بین‌الملل است که با کمک همه اعضا این بخش محقق خواهد شد.

و اما منافع مادی اعضا چه خواهند بود؟

تبلیغات متحد و گسترده، بسترسازی فرصت‌های مشترک و اقداماتی از این قبیل متداوم خواهند بود. این فضا بستر مناسبی برای رشد اعضا خواهد بود اما باید در نظر گرفت که اعضاء نیز باید فعال و پویا باشند. در ابتدا هدف از طراحی این فضا، تولید محتوا است اما در ادامه مسیر، لازم است با مطالب به‌روز، گذر از روزمرگی‌های انجمنی و ارتقای اطلاع‌رسانی، بستر رشد در دیگر مگاهای فدراسیون (مگا-ژورنال، مگالیست، مگامدیا) فراهم شود.

صحبت از منافع مادی نشریات در این فضا شد، از قابلیت‌های درآمدزایی می‌توان به تبلیغات مبتنی بر سئو اشاره نمود.

این فضا متعلق به اعضا می‌باشد،

فدراسیون نیز با توجه به میزان ظرفیتی که برای رشد اعضایش فراهم می‌کند رشد خواهد کرد.

آمار ایران در سطح جهانی (Tradingeconomics):

با توجه به وجود منابع خبری غنی در دنیا، لزوم به‌روز شدن در فضای داخلی و در آینده، در سراسر جهان احساس می‌شود که نیاز به همراهی و هم‌فکری اعضا دارد. در حال حاضر سعی فدراسیون بر این بوده است که محتوای به‌روز در رسانه‌های مجازی مختلف، لینکدین، تلگرام، آپارات، توییتر و اینستاگرام تولید نماید.

بخشی از رسالت فدراسیون، معرفی و در کنار هم قرار دادن اعضای خود است، افزایش بازدید، اتحاد خبر و مسائلی از این قبیل از ساده‌ترین اقدامات، جهت بیشتر دیده شدن نشریات است تا این سامانه خبری غنی شود. قرار بر این است تا به نقطه‌ای برسیم که مسوولین تصمیم‌گیر با رجوع به رســم، به دنبال محتوای موردنیاز خود در بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری باشند و این‌که :

آنـ‌ها به چه چیز فکر نکرده‌اند؟

شرح عکس از راست:

حمید کیایی، سردبیر نشریه توسعه پتروشیمی / ادق پیوسته، سردبیر نشریه پیشران/ سمیرا محمودی، مدیراجرایی ماهنامه صنعت هوشمند / مسعود قاسمی، سرپرست تحریریه نشریه مهندسی شیمی و پلیمر / شایان مصری، سردبیر نشریه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران / احمد شیروانی، سردبیر نشریه مدیریت و کیفیت / داود امیراحمدی، دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران / سیدعلی اکبر ریاضی، مدیرمسوول نشریه نفت و توسعه / کیان محبت طلب، مدیرعامل شرکت کیان تجارت فاوا / شهروز زرگریان، سردبیر نشریه مهندسی شیمی و پلیمر

 


نوشته شده توسط:داود امیر احمدی - 138 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی