بلیط بخت آزمایی

دسته: اخبار فدراسیون , مدیریتی
بدون دیدگاه
شنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۷

این متن به صورت خیلی ریز بحث تعهد سازمانی و مشارکت در اهداف را به هم ربط داده است.

ظاهرا دو نوع بلیط بخت آزمائی وجود دارد که مردم آن‌ها را می خرند و به انتظار روز قرعه کشی و برنده شدن می مانند. نوع اول بلیطی است که شماره روی آن از قبل تعیین و چاپ شده و خریدار در آن مداخله ای ندارد و نوع دوم بلیطی است که خریدار شماره مورد نظرش را خودش انتخاب می کند و این شماره روی بلیط او درج و چاپ می شود. البته وقتی شماره ای با انتخاب کسی روی بلیط او درج شد این شماره هم منحصر به فرد است و روی بلیط دیگری امکان چاپ و تکرار ندارد.

از نظر آماری هر دو نوع بلیط از شانس مساوی برای برنده شدن برخوردارند و از این نظر تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد اما وقتی تعدادی محقق چند ساعت قبل از زمان قرعه کشی به صاحبان هر دو نوع بلیط مراجعه و برای خرید بلیط ها درخواست و تلاش کردند با پدیده عجیب و جالبی مواجه شدند.

دارندگان بلیط های نوع دوم که خودشان شماره بلیط را انتخاب کرده بودند قیمت هائی حدود ۵ برابر قیمت دارندگان بلیط های نوع اول پیشنهاد و مطالبه کردند!! چرا؟

زیرا نسبت به این بلیط ها احساس مالکیت می‌کردند و به این بلیط ها تعصب بیشتری داشتند و شانس بیشتری برای برنده شدن آن‌ها قائل بودند.

چرا ما از این احساس که آن را sense of ownership می‌نامند در مشارکت دادن به کارکنان برای هدفگذاری و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استفاده نکنیم تا کارکنان نسبت به اهداف و برنامه ها و تصمیمات سازمان خوش بین‌تر باشند، آن‌ها را متعلق به خود بدانند و نسبت به اجرای آن‌ها تعصب و تلاش بیشتری به خرج دهند و از تحقق آن‌ها احساس موفقیت و پیروزی کنند.


نوشته شده توسط:داود امیر احمدی - 130 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی